Du bruker en gammel nettleserversjon. Bruk en støttet versjon for å få en optimal MSN-opplevelse.

NRK, DN og Morgenbladet felt i PFU

Nettavisen-logo Nettavisen 28.11.2017 NTB
FELT: Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll uttalte i et intervju med NRK Hordaland at 100 av de 353 kanselleringene skyldtes bemanning. Men på NRK Dagsrevyen ble det fremstilt som at bemanningsproblemer var grunnen til alle de kansellerte avgangene. © Terje Pedersen ,NTB scanpix FELT: Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll uttalte i et intervju med NRK Hordaland at 100 av de 353 kanselleringene skyldtes bemanning. Men på NRK Dagsrevyen ble det fremstilt som at bemanningsproblemer var grunnen til alle de kansellerte avgangene.

NRK, Dagens Næringsliv og Morgenbladet ble felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på god presseskikk.

Flyselskapet Widerøe sendte inn klage etter at NRK hevdet at flyselskapet hadde kansellert 353 avganger på grunn av bemanningsproblemer, melder Journalisten.no.

Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll hadde i et intervju med NRK Hordaland uttalt at 100 av de 353 kanselleringene skyldtes bemanning. Men på NRK Dagsrevyen ble det fremstilt som at bemanningsproblemer var grunnen til alle de kansellerte avgangene.

PFU behandlet tirsdag klagen og konkluderte med at NRK brøt med god presseskikk på tre punkter i Vær varsom-plakaten.

DN felt etter Hurtigruten artikkel

Dagens Næringsliv ble også felt i tirsdagens møte, skriver Journalisten.no. Utgangspunktet var en artikkel publisert i april om at Hurtigruten er skuffet etter en havnedom fra Hålogaland lagmannsrett.

Bodø Havn, som står bak klagen mot DN, viser til at redaksjonen har kopiert en pressemelding fra Hurtigruten, men ikke latt representanter fra havnen slippe til. Først fire timer etter at artikkelen ble publisert, la DN til sitater fra klager.

PFU konkluderer med at DN bøt med god presseskikk på to punkter.

Kriminalomsorgsdirektoratet klaget Morgenbladet

PFU måtte vurdere om Morgenbladet skulle felles for å ikke ha gitt samtidig imøtegåelse i tirsdagens møte, ifølge Journalisten.no. Klagen mot avisen kom etter en reportasje fra det nederlandske Norgerhaven fengsel, hvor norske myndigheter leier soningsplass.

Morgenbladet slo opp på sin forside «Fri fly i prestisjefengsel» med henvisningsteksten «Omfattende narkosmugling, hjemmebrenning og liberale betjenter. Det er virkeligheten i Norges prestisjefengsel i Nederland». Det var Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) som klaget Morgenbladet til PFU.

PFU konkluderer med at Morgenbladet brøt god presseskikk på ett punkt, og opptrådte kritikkverdig på et annet.

(©NTB)

Annonsevalg
Annonsevalg

Mer fra Nettavisen

image beaconimage beaconimage beacon