U gebruikt een oudere browserversie. Gebruik een ondersteunde versie voor de beste ervaring op MSN.

Rusland bestempelt Amerikaanse media tot ‘buitenlands agent’

Logo NRC NRC 5-12-2017 Sophie van Oostvoorn
De redactie van Radio Free Europe in Moskou © Foto Konstantin Salomatin De redactie van Radio Free Europe in Moskou

Het Russische ministerie van Justitie heeft dinsdag mediabedrijven Voice of America (Russisch: Golos Ameriki) en Radio Free Europe/Radio Liberty (Radio Svoboda) aangemerkt als ‘buitenlandse agent’, meldt Radio Free Europe/Radio Liberty. Volgens het Kremlin is het besluit een vergelding voor het aanmerken van RT (Russia Today) als ‘buitenlandse agent’ door de Amerikaanse overheid.

De Russische maatregel houdt in dat Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty en zeven Russischtalige media in handen van Radio Free Europe/Radio Liberty hun berichtgeving moeten labelen als gemaakt door een ‘buitenlandse agent’. De mediabedrijven worden gefinancierd met buitenlands geld.

Ook moeten de media zich registeren in een overheidsregister, kunnen ze onderworpen worden aan controles van de autoriteiten en moeten ze regelmatig verslag uitbrengen over hun financieringsbronnen. Hiermee worden de mediabedrijven aan dezelfde regels onderworpen als andere NGO’s die buitenlands geld ontvangen.

Lees ook een reportage over Radio Free Europe/Radio Liberty (Radio Svoboda)

Geen toegang parlement

De wet met deze maatregelen werd in november met spoed door het parlement aangenomen en president Poetin zette op 25 november zijn handtekening eronder. Het Russische parlement wil nu zo snel mogelijk een verbod in werking stellen waardoor de media die aangemerkt zijn als ‘buitenlandse agent’ de toegang tot het Russische parlement kan worden ontzegd.

De VS verwijten het Kremlin dat ze de verkiezingen van 2016 hebben beïnvloed via Russische mediaorganisaties. Volgens de Amerikaanse geheime dienst heeft Russia Today een actieve rol gespeeld in de beïnvloeding van de presidentsverkiezingen. Vorige maand moest de televisiezender zich registreren als buitenlandse agent, waarna de accreditatie van Russia Today werd ingetrokken. Het Kremlin beschuldigde VS daarop van een aanval op de persvrijheid.

Info
Info

Meer van NRC

image beaconimage beaconimage beacon