You are using an older browser version. Please use a supported version for the best MSN experience.

Russia's RT channel blocked by German regulators

Deutsche Welle 2/2/2022 Deutsche Welle

The German-language version of the Russian state broadcaster can no longer be transmitted in Germany. The timing of the ban comes amid high tensions between Moscow and the West.Russian state broadcaster RT must stop broadcasting German-language programs in Germany as it "does not have the necessary broadcasting licence," the German Commission on Licensing and Supervision (ZAK) announced Wednesday.

State-run RT has been accused of being a propaganda instrument for the Kremlin and spreading disinformation. It announced plans in March 2021 for a German-language channel. However, the plan was quickly met with doubts over whether the channel would receive a permit.

The channel, called RT DE, went on air in December 2021, claiming it had a Serbian license for cable and satellite transmission that allowed for broadcasts in Germany.

German regulators quickly took action, and within a week, RT DE was taken down from Europe's satellite network. However, it was still available online and via a mobile app.

RT says it will defy ban

On Wednesday, ZAK said these services must immediately be discontinued, along with the satellite broadcast.

The regulator said Berlin-based operator RT DE Productions GmbH does not have a "legitimate permit under European law" to operate in Germany, adding that no other application has been made or granted.

RT DE said Wednesday that it will challenge the decision in court and claims its Serbian broadcasting license is in line with European law.

Its parent company, RT, said Wednesday that it would not stop broadcasting despite the ban.

"This is complete nonsense. We will not stop broadcasting," RT editor-in-chief Margarita Simonyan said on Twitter.

She said it was as if Russia's media regulator "banned Deutsche Welle from broadcasting on their own website."

International controversy

In Germany, tensions over the RT DE channel are being folded into wider diplomatic tensions between Europe and Russia.

In January, during a meeting with German Foreign Minister Annalena Baerbock, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov warned against blocking RT and said there could be consequences for German media operating in Russia.

"The important thing for us is that Russian journalists should feel comfortable and not face discrimination," Lavrov was cited as saying by state news agency Tass.

In September, YouTube shut two German-language RT channels alleging that they were spreading misinformation on coronavirus.

Luxembourg last year rejected a license application by RT for German-language broadcasting, arguing RT DE is based in Berlin, and most of its workforce is in Germany.

RT was launched in 2005 under the name Russia Today as a state-run broadcaster for international audiences. It has expanded with television and online services in English, French, Spanish and Arabic.

With its alleged Kremlin-friendly line, RT has generated controversy in many countries. In the United States, it was required to register as a "foreign agent." The UK has threatened to revoke its license. RT is banned in several countries, including the ex-Soviet states of Lithuania and Latvia.

wmr/sms (AP, AFP, dpa)

AdChoices
AdChoices

More from Deutsche Welle

image beaconimage beaconimage beacon